تبلیغات
سهیل 98 | آموزش مفاهیم طراحی سایت و هاستینگ - با جاذبه بصری چطور توجه کاربران را جلب کنیم ؟

با جاذبه بصری چطور توجه کاربران را جلب کنیم ؟

http://www.rupload.ir/upload/39cvsk1oq9d5lqbw86v6.jpg



در برنامه نویسی یک روانشناس باشید ، مخصوصا هنگامی که به وب یا اینترنت مربوط باشد . فرایند های روانی بسیاری در محیط کار وجود دارد که اکثر مردم از ان اگاهی ندارند ولی با ان ها در گیر هستند . یکی از مهمترین انها ، توجه بصری است UI را می توان به عنوان یکی از پارامتر های مهم در این زمینه یا بهتر بگوییم طراحی سایت مطرح کرد .
مردم مسلما اهمیت توجه کردن را در موقعی که میخواهند کاری را انجام دهند درک میکنند . در مورد بازدید از وب سایت هم همین طور است . ولی فقط توجه کردن مهم نیست ، اما توجه بصری مهمترین اصل برای بازدید از وب سایت است .
گاها فکر کنید یکی مشتری یا کاربر از گوگل به وب سایت شما هدایت می شود دارد بررسی می کند ولی بخاطر گیج کننده بودن یا شلوغی بدون دلیل به آن هدفش نرسد یا تبلیغ شما که برای هدف خودتان بسیار مهم هست را نبیند یا ببند و جذب نشود اینا همه ضربه های بزرگی هست که کاربران به فکر آن ها نیستند .
لازم به ذکر هست این مورد در سئو سایت شما نیز تاثیر بسیار زیادی دارد و یکی از زیر مجموعه های بزرگ بهینه سازی وب سایت برای بالا بردن ترافیک می باشد . در واقع سئو و بهینه سازی برای وب سایت ها از گرافیک شروع می شود حتی از طراحی شماتیک وب سایت شما , پس با ما باشید تا این مقاله کامل را در اختیار شما قرار بدهیم.


توجه بصری در طراحی سایت

 

فرایند بسیاری در این مورد وجود دارد که نقش های خود را ایفا میکنند . ما انسان ها موجودات بسیار بصری و قادر به دیدن هستیم به طوری که وقتی شما از ان استفاده میکنید بیشتر از هر چیز دیگر حواس شما را درگیر میکند و به معنایی واقعی در درک جهان اطراف به ما کمک میکند . بینایی ما حتی میتواند به سایر حواس هم نفوذ کند ، مانند حس چشایی.
پس این از اهمیت بسیاری برخوردار است که توجه بصری بازدیدکنندگان خود را به ان قسمت از وب سایت که میخواهید کاربر دقیقا آنجا را نگاه کند تاثیر بگذارد . برای این که مطمئن شوید با توجه بصری انها را جلب میکنید . در این مطلب به بحث در مورد سه جاذبه توجه بصری شامل :

هدایت کردن بصری ، حواس پرتی صورت و نا برابری ادراکی می پردازیم .

قبل از ادامه این مطلب از شما خواهش می کنم ( کامپوننت آسان پرداخت جامع جوملا ) را مشاهده کنید . چون یک مثال بسیار خوب در این زمینه می باشد.

هدایت کردن بصری یک اپلیکیشن موبایل یا سایت

هدایت بصری اساسا به معنی کارگردانی نگاه بازدیدکنندگان خود میباشد . شما میتوانید این کار را با رنگ و یا جهت متنی انجام دهید ، اما موثرترین راه استفاده از اشکال است . و یک شکل بی نظیر در مورد هدایت بصیری وجود دارد که در ادامه به آن اشاره می کنیم :

فِلش . ما از اصطلاح فلش به عنوان دایره ای گسترده استفاده کردیم به طوری میتوان ان را یک پیکان واقعی و یا اکثر اشکال مثلثی در نظر گرفت .

 

جاذبه بصری در طراحی وب سایت

 

بنابراین اضافه کردن ان مثلث ساده در تصاویر منجر به افزایش اسکرول به پایین صفحه توسط مردم شده است .

بیشتر شگفت انگیز هست که بدانید : انها افزایش 57 درصدی در این تغییر را برای سایت خود به ارمقان آورده اند . بنابراین این در حال حاضر نشان میدهد که حفظ و کارگردانی توجه بصری بازدیدکنندگان برای شما هزینه ندارد بلکه فقط مزایای مثبت آن برای شما باقی می ماند . بدیهی است ، این یک فرایندی است که هر وب سایتی باید در سطوح مختلف با نیاز های مختلف به اشکال مختلف انجام بدهد.

 

انحراف فکر و صورت در طراحی سایت

 

جنبه دوم توجه بصری که میخواهیم در مورد ان بحث کنیم حواس پرتی صورت است . اگر شما علاقه ای به قابلیت استفاده ، ردگیری چشم ، تغییر انها و یا اینکه بلاگ های زیادی را خوانده باشید احتمالا تصویر یک فرد شکموی گنده که دارد یک پیتزای بسیار پرچبی را می خورد رادیدید.

 

انحراف دید در طراحی وب سایت

 


این چیزی که شما در این نقشه حرارتی بصری میبیند نمونه ای کلاسیک برای نشان دادن حواس پرتی صورت است . مردم در صورت کودک بسیار بیشتر نسبت به خواندن متن نگاه کردند . این برای هر نوع تصویر از یک فرد صادق است و لازم نیست حتما یک کودک باشد . حتی لازم نیست یک فرد واقعی باشد ، اواتار هایی که استفاده میشوند نیز همان اثر را دارند . البته تقریبا !! احساسات در خوانندگان همیشه حرف اول را می زند.

 

بنابراین نباید از تصویر افراد استفاده کنیم ؟؟

 

البته که باید استفاده کرد ! با اضافه کردن تصاویر از مردم به سایت به اعتبار ان می افزاید و به نوعی به سایت شما شخصیت میبخشد . تا زمانی که از عکس های موجود نباشد!! .
تمام چیزی که ما سعی داریم بگوییم این است که مطمئن شوید این عکس ها برای شما کار میکنند .
زمانی که بچه ها حدودا 9 ماه دارند ، مادرانشان شروع میکنند به اشاره کردن به اشیا برای امتحان وهدایت کردن توجه کودکان به ان شی. این توجه مشترک نامیده میشود . این دقیقا همان روشی است که شما باید یه وسیله ان نگاه بازدیدکنندگاه خود به جایی که میخواهید هدایت کنید

 

انحراف درست تصاویر و دید کاربر به مطالب وب سایت در طراحی سایت


همان طور که می دانید مردم به همان جایی نگاه میکنند که کودک نگاه میکند . باز هم ، این برای هر چیزی که ما بتوانیم ان را به عنوان چهره انسان تشخیص دهیم کار میکند .
بنابراین قطعا تصاویری از افرادی که بر روی وب سایت خود قرار می دهید ، ولی مطمئن شوید که انها در حال منحرف کردن توجه بازدیدکنندگان نیستند این تصاویر میتواند به شما کمک کند تا توجه بازدیدکنندگان خود را هدایت کنید .

 

نابرابری ادراکی

 

نابرابری ادراکی جنبه سوم توجه بصری است که میخواهیم در مورد ان بحث کنیم . کلمه دشواری است ، با این حال ، روانشناسی پشت ان بسیار جالب است .

نابرابری ادراکی اساسا فرایندی است که ما در طی ان به چیز هایی توجه میکنیم که ان را نمی فهمیم . اجازه دهید به شما یک ویدئو نشان دهیم :

https://www.youtube.com/watch?v=g76knGVTITU


در ثانیه 12 ویدئو شما متوجه میشوید که این یک لیوان است به صورت کَج ، بدون ریخته شده مایع به بیرون از ان . این چیزی است که مغز ما ان را به عنوان "عجیب غریب" تفسیر میکند . این چیزی نیست که قرار است اتفاق بیافتد بنابراین ما به طور خودکار و غیر ارادی توجه مان به ان جلب میشود .


یا این حال ، شما باید مراقب این فرایند باشید . اگر توجه زیادی را به نابرابری ادراکی جلب کنید ، مانند عناصر در حال حرکت و یا نورانی دیگر ، اثر ان میتواند منفی شود . نابرابری ادراکی به وسیله یک فرایند دیگر به نام "توجه انتخابی" نفی خواهد شد . مردم نباید به راحتی قادر به تمرکز ، یا حواس پرتی به وسیله چیز های دیگر شوند . به طور ساده انها نباید عناصر غیر منتظره ای را ببینند که بخواهد بروز روند نابرابری ادراکی شود . این ویدئو احتمالا بهترین مثال برای این مورو است :

 


https://www.youtube.com/watch?v=vJG698U2Mvo

ایا متوجه چیز عجیبی شدید ؟ بیشتر مردم این موارد را در طراحی سایت متوجه نمی شوند . و ان هم بخاطر این است که به مردم آموزش داده شد است که به چیز دیگری توجه نکنند . بنابراین کلید در این است که بازدیدکنندگان خود را در جایی که هیچ ( یا بسیاری از ) حواس پرتی وجود ندارد غافلگیر کنید . اگر انها را در ان نقطه شگفت زده کنید انها توجه خواهند کرد . و زمانی که شما توجه انها را جلب کردید ، مطمئن شوید که ان را به حساب اورده باشید .

 

راستی یک نکته ای : زیاد سعی نکنید روانشناس باشید قبلش چندین کتاب مطالعه کنید و از زیاده روی به شدت خود داری کنید چون وب سایت شما نیاز دارد کمی شلوغ باشد تا چگالی آن بالاتر رود. لازم به ذکر افرادی که افزونه نویسی جوملا یا افزونه نویسی وردپرس انجام می دهند به صورت استاندارد خیلی از این موارد را به خود سیستم مدیریت محتوا می سپارند که واقعا یک مشکل خیلی بزرگی هست که امید واریم به زودی این مشکل حل گردد.



تاریخ : دوشنبه 22 آذر 1395 | 11:45 ق.ظ | نویسنده : بک لینک سنتر | نظرات
.: Weblog Themes By SlideTheme :.